نظرات شما در مورد ازمون مرحله دوم
لطفا نظرات خودتان را در مورد ازمون مرحله دوم در قسمت دیدگاهها بیان کنید.
کلید ازمون تستی را اینجا و پاسخ سوالات تشریحی را اینجا میتوانید مشاهده کنید. در ضمن سوالات را میتوانید در قسمت بایگانی دانلود کنید.
از نظرات همه شما عزیزان تشکر میکنیم. چند نکته در مورد نظرات شما:
نظراتی که به باشگاه مربوط می شد به ریاست باشگاه منتقل شد.
نظرات عدهای در کامنتها اینگونه القاء میکرد که تقلب گستردهای در حوزه شهید بهشتی انجام شده که اصلا اینگونه نبوده است. به لحاظ اجرایی این حوزه مشکلاتی داشته اما دلیلی بر این نیست که این ازمون در این حوزه مورد تایید کمیته نباشد. نحوه چیدمان دانشاموزان و نظارت این حوزه مانند بقیه حوزهها بوده؛ تنها تفاوت این بوده که در این حوزه فاصله دو نفری که کد متمایز داشتهاند (نه دو نفری که کد یکسان داشتند) کمتر از حد نرمال بوده که به محض رسیدن نماینده باشگاه و کمیته این مشکل نیز برطرف شده است و در روز ازمون تشریحی نیز هیچ مشکلی وجود نداشته است.
بعد از بررسی نمرات تستی اگر لازم باشد تعداد نفراتی که پاسخنامه تشریحی انها تصحیح میشوند افزایش مییابد. جهت اطلاع شما، با توجه به امار سالهای گذشته تعداد کمی در حد ۲ یا ۳ نفر از نفرات نهایی در ازمون تستی جزء ۱۰۰ نفر اول نمیشدند. امسال کمیته با وجود سختی کار، تصمیم گرفته حداقل ۴۰۰ پاسخنامه تشریحی را تصحیح کند.
تصحیح پاسخنامههای تشریحی بدین صورت است که هر سوال توسط دو نفر بطور موازی تصحیح میشود. اگر نمرهای که توسط این دو نفر داده میشود یکسان نباشد این دو نفر با حضور نفر سوم تصمیم درست را اتخاذ خواهند کرد. این دقت بالا به همراه تنوع راهحلها و راهحلهای طولانی شما کار تصحیح تشریحی را طولانی میکند.
یکی از دلایل فرعی که کمیته ظرفیت مرحله اول را افزایش داده و دو برابر ظرفیت نهایی برای مرحله سوم انتخاب میکند این است که عدهای ممکن است در ازمونهای تستی متوسل به راههای غیر اخلاقی شوند. البته دانشاموزان قوی با توجه به رقابتی بودن مسابقه اجازه سوء استفاده را نمیدهند و این اتفاق معمولا بین دانشاموزان ضعیف رخ میدهد و معمولا بیثمر و حتی اثر منفی هم دارد. آن عده کم هم که با راهحل های غیر اخلاقی موفقیت نسبی کسب کنند بعد از تصحیح پاسخنامههای تشریحی خود به خود حذف شده و احتمال انکه بتوانند خود را به ۳۵ نفر نهایی برساننند صفر است.
پاسخنامههای تشریحی حدود ۱۰ تا ۱۵ روز بعد از ازمون به دست کمیته میرسد. این ۱۰ تا ۱۵ روز صرف جمع اوری پاسخنامهها از استانها، اسکن کردن، تصحیح ازمون تستی و وارسی دستی ازمون تستی میشود. امیدوار هستیم در سریعترین زمان ممکن پاسخنامههای تشریحی را تصحیح کنیم. باشگاه در نظر دارد نتایج را بین ۲۰ تا ۲۵ خرداد اعلام کند. ازمون مرحله سوم در پایان خرداد برگزار خواهد شد. اگر تغییر در زمانبندی ایجاد شود حتما از طریق همین سایت و باشگاه اعلام خواهد شد.
و اما در مورد سوالات:
این سوالها توسط تعداد زیادی از دانش پژوهان المپیاد کامپیوتر سالهای گذشته (جه جدید و چه قدیم) طراحی شده است. این عزیران (که در بین آنها دارندگان مدالهای جهانی حضور دارند) با اگاهی کامل از مباحث المپیاد کامپیوتر این مسائل را طراحی کردهاند (برای مشاهده سیلابس المپیاد کامپیوتر میتوانید اینجا را مشاهده کنید). یک دانش پژوه المپیاد کامپیوتر بیش از انکه نیاز دارد یک برنامهنویس قوی باشد باید توانایی زیادی در حل مسائل بخصوص مسائل ترکیبیاتی داشته باشد. به همین خاطر مرحله اول و دوم بیشتر توانایی شما در حل مساله را می سنجد. در دوره تابستان بعد از اموزش مباحث الگوریتمی توانایی شما در این حوزه سنجیده میشود. مباحث الگوریتمی در حال حاضر در همه مدارس کشور تدریس نمی شود، به همین خاطر نمی توان درصد زیادی از ازمون مرحله اول و دوم را به ان اختصاص داد. اما تلاش می کنیم مفاهیم الگوریتمی یا نکاتی که توانایی شما در طراحی الگوریتم را می سنجد بطور غیرمستقیم یا مستقیم در مسائل گنجانده شود. به عنوان مثال مساله ۲۰ ازمون تستی، با استفاده از تکنیک جستجوی دودویی که یک تکنیک رایج در طراحی الگوریتم هست قابل حل است. نمونههایی از این دست در بقیه سوالاتها زیاد است.
و اما در مورد سوالات تشریحی؛ سوال ۱ یک مساله کلاسیک و ساده در علم کامپیوتر است که مبنای طراحی یک الگوریتم تقریبی است که خوب این نشان میدهد دانش ریاضی میتواند در طراحی الگوریتم تاثیر گذار باشد. از انجا که دوست داشتیم اکثر شما عزیزان دست خالی از این ازمون بیرون نروید این مساله با راهنمایی (قسمت الف) داده شد. این مساله به هیچ وجه در این ازمون تعیین کننده نیست و تمام کسانی که شایستگی حضور در نفرات نهایی را دارند به سادگی میتوانند این مساله را حل کنند. در مورد مساله دوم نیز ابهامی وجود ندارد. مفهوم مرتب کردن کاملا مشخص است. فقط از ان جهت که این ترتیب میتوانست صعودی یا نزولی باشد صراحتا گفته شد منظور ما کدام یک ازاین دو مورد است.
با وجود مشکلات جزئی در برخی حوزهها سلامت ازمون و درستی سوالات مورد تایید کمیته میباشد و طبق روال گفته شده افراد انتخاب خواهند شد. کسانی که امید به قبولی دارند سعی کنند در مدت باقی مانده توان برنامهنویسی خود را افزایش دهند. نمونه سوال مرحله سوم در قسمت بایگانی موجود است. حل مسائل مرحله سوم سالهای قبل کمک زیادی بر افزایش تواناییهای شما و اشنا شدن با ازمون مرحله سوم میکند. میزان تاثیر ازمون مرحله دوم و مرحله سوم برای انتخاب نهایی بعدا اعلام خواهد شد. ازمون مرحله اول تاثیری در انتخاب نهایی نخواهد داشت.
سلام من سوال ۵ الفو نوشتم که n تا خوشه ی k داریم ب ازای هر ۲ تاگروهی که داریم یک راس از یک گروه باشد که به هیچ کدام از راس های گروه دیگه وصل نباشه بعدشم اثبات کردم که چرا یکتاست و عددشم بدست اوردم.درسته دیگه؟نه؟
be nazaram 30 khAli kame
aghaye modir mishe shoma ham nazare khodetoono begin?
sepas 😀
حتما زیاد کنید
به نظرم کف ۳۰درصد باشه!
pish bini ye shoma raje be kaf chiye?
mishe alave bae site project euler va azmoon haye sal haye pish ye manba e monasev baraye m3 moarefi konin ?
va mamnoon az peigiri ha va zahamatetoon 🙂
soale 1 soale khubiye vali inke tekrariye be nazare ma bad hastesh.
intor nist?
کامران عزیزم مطمئن باش خدا جای حق نشسته من دعا میکنم حق به حق دار برسه .فرض که تقلب کرده باشن به ضرر خودشونه از کجا معلوم به هم درست رسونده باشن. کسی که تقلب میکنه دزده وبه مقصد نمیرسه
شهید بهشتی روز دوم که تقلب نکردن !
به اندازه ۳۰ تا ۵۰ نفر هم ظرفیت تستی رو افزایش بدن مشکل روز اول شهید بهشتی حل میشه !
میشه یه کار دیگه هم کرد.بیان مثل زمانی که تقلبی صورت نگرفته،۷۰ نفرو انتخاب کنند بعد بیان ببینند جند نفرشون مال حوزه شهید بهشتی بوده،مثلا اگه ۳۰تاشون مال این حوزه بود،باز بیان ۳۰نفر دیگه را انتخاب کنند.بعد ببینند چنتا از این ۳۰تا مال این حوزه بودن ،دوباره همون تعداد مثلا ۱۰ تااضافه کنند و الی آخر.(تا اینجا شد۱۱۰ نفر)اینجوری تضمین میشه که اون تعدادی که قراره به ظرفیت اضافه کنند کم نیست.
:||||
دوستان به نظرتون خیلی از هدف اصلی بحث منحرف نیستیم این جا؟
جدای از تمام مسائلی که به ریاضی بودن آزمون وارده یه چیزی که خیلی من رو اذیت می کنه اینه که حدود ۱:۳۰ ساعت برای سوال ۳ وقت گذاشتم و واقعا هم به نظرم سوال خوبی بود و جزو سوالای نظریه بازی و اختصاصی کامپیوتری بود ولی بعد امتیازش فقط ۱۵ه. حداقل ۳ تا بحث و ایده ی مختلف رو مجبور شدم با هم ترکیب کنم تا بتونم یه راه حل از توش درآرم بعدش گفتم حتما راه ساده هم داشته که امتیازش ۱۵ه ولی حتی توی شاززز هم راه نسبتا پیچیده ای داده. به نظرتون انصافه که نمرش با سوالی مثل ۱ یا ۲ یکی باشه؟ نباید نمرش خیلی بیشتر می شد؟ شاید بشه یه ایده ای داد واسه سال های بعد که نمره ی یه سوال بتونه تابعی از تعداد آدمایی که اونو حل کردن باشه؛ این طوری هم انگیزه برای تقلب رسوندن کمتر میشه و هم یه دفعه این طوری به یه سری سوال نمره ی بیش از حد کم یا زیاد داده نمیشه…
آقا در مورد کف پارسال ۵۵ نبوده من خودم با ۵۳ قبول شدم :))
نتایجم اواخر خرداد میاد 🙂
در مورد تقلب ها یه چیزی که هست اینه که اونایی که خفننن که نیازی به تقلب ندارن. از یه ور هم واسه کاری که کردن ارزش قاعلن و مفت به کسی نمی دن پس اکثرن به کسی نمی رسونن. می مونه یه سری ادم که هیچ کدوم خفن نیستن و از هم تقلب می کنن که خب بازم درصدشون خوب نمی شه بهخ نظرم.
از نظر من خیلی هم ترسناک نمی شه کف تستی 🙂
سینا جان
تو اونجا بودی که میگی همه راضی بودن؟؟؟
اونطرف سالن همه داشتن تقلب میکردن
طبیعیه که باید راضی باشن
ولی ماها و بچه های شهر های دیگه چی؟؟؟
ماهاآدم نیستیم؟؟؟
ماها نباید راضی باشیم؟؟؟
حتما باید تقلب کنیم تا راضی باشیم؟؟؟
من اولم نمره ی تشریحیم بین ۳۰ تا ۴۰
وتستی هم سی و خورده ای خوبه؟
پارسال نتایج اواخر خرداد اومد.
اونایی که سال های قبل بودن بگن ببینیم چند روز طول می کشه جواب هارا بدن
بچه ها این حرفا فایده ای نداره!!!!
تو این زمانا که همه تقلب می کنن، شما هم بااااااااااید تقلب کنین!
یه سخنه که می گه: ظلم به همه عدله.
البته تو این مواقع هر کی زرنگ تر باشه، برده. خوب المپیادی که زرنگ نباشه، المپیادی نیست!!!
sina jan doost e khoobe man :
aslan to rast migi ma bakhTm va nabayad begim zamin kaj bud o in harfa
amma age vaghean azmoon dar sharayeT moshabeh ba sal haye Psh bargozar shod,be lahaz e keifi,chera sal haye Psh enghad eteraz ha kam bud
nazarat e hamin site ro rajebe marhale 2 e parsal boro bekhun aslan faghat tedadesh ro negah bokon man parsal ham marhale 1 ghabool shodam va hoze marhale 2 ye man ham daghighan hamin shahid beheshT bud va moshkeli nadasht amma emsal vaghean bad bud
کی می گه ۱۰ دقیقه تعیین کننده نیست؟؟؟ من تو ۱۰ دقیقه می تونستم ۲ سوال آخرو بزنم! یا لااقل یکیشونو ۱۹ رو خوندم اثبات کردم کمتر نمی شه و جوابو پیدا کردم ولی اون لحظه از استرس این که غلط بزنم و یا برگرو ازم بگیرن نتونستم بزنم واقعا نمی دونم چرا گزینه رو نزدم ولی یک دقیقه هم کمکم می کرد در هر حال باید ظرفیت تستی(۴۰۰)نفرو افزایش بدن و ظرفیت مرحله ۲ رو هم تا جایی که بتونن افزایش بدن
من با parisa موافقم :
انصافا این طوری نمیشه المپیادی ها رو تشخیص داد حالا همه دلایل درست نیست اما در کل حرف درستیه بعد هم اون جا به استادیوم بیشتر شباهت داشت تا دبیرستان.
در ضمن ما همه میدونیم که در آزمون المپیاد ده دقیقه تعیین کننده نیست شاید ضعفهایی هم بود ولی خواهشا اینقدر اقرار نکنید .بالاخره آدما تو شرایط سخت هم باید خودشون رو محک بزنن
همینکه از اون همه شرکت کننده فقط همین چند نفر اندک میگن تقلب شده نشون دهنده یاینکه اکثرا راضی بودن .یادت باشه تو یه رقابت اگه باختی برو نقاط ضعف خودت رو برطرف کن از زمین و داور ایراد نگیر .
خودمون هم غمگینیم!:(
خدا یا یکی این دخترای فیلم هندی رو جمع کنه آخه دخترو چه به المپیاد .
اونم المپیاد کامپیوتر…
به—-:
راست میگی اشتباه حساب کردم!
ببین تو یکی از نظر سنجیا خوندم که آقای اسدی گفته کف ۳۵٫
البته من ایشونو نمیشناسم.
سال پیشم آقای فولادی گفتند کف بین ۷۰ تا ۸۰ (نمره)اما بعد که نتایج اومد کف ۵۵بود اما زیر۵۵هم گرفته بودند.
پس یعنی احتمال اینکه کف نزدیک ۲۵و۳۰ باشه زیاده.
تنها مشکل،شهید بهشتیه که امکان داره این ۳۵ را به نزدیک ۵۰ بکشونه.
البته اگه فکری به حال این اوضاع نشه!
یزدی ها شما که دیگه حرف نزنین
جهان و آقای گوهرشادی این هم دس به تون دادن
این همه امتحان گرفتن
اگه قبول نشین !!!
حالا این حرفم می زنی
ما از خدا می خاستیم
یه با ر مدرسه اجازه بده ما بچا از خودمون امتحان بگیزیم
در رو رو مون قفل می کردن
خجالت بکشین یزدی ها!!@
چرا یه امتحان دیگه .
تگه شما ها خیلی حلیتونه وبه قول خودتون این سوالا ساده هستند
باید خوب همه رو حل میکردید
نه من شهرستانیم از یزد!نه بابا تستی ۲۲ نمره میاره!!!تشریحیمم که….:(:(:(:(
به—-:
در مورد تشریحیت فقط میتونم بگم زیاد نا امید نباش.
اما در مورد تستیت باید بگم خیلی خوب دادی.تستیت به تنهایی ۲۸ در صد از درصد کلتو تامین میکنه که این خیلی عالیه.من فکر میکنم کف حدود ۳۰ باشه.
راستی کدوم حوزه بودی؟شهید بهشتی؟
سوال ۳ منظورم از مربع یک خانه نیست!یک مربع k در k که k<n هست!تستیو ۵۷% زدم!سوال یک رو اون خانه هایی که A,C فرق دارن کار کردم و ادامه دادم برا قسمت ب هم گفتم اگه اونی که گفته نباشه چی میشه و … :(:(:(:(:(:(
به—-:
واسه سوال ۳ اگه تونستی ثابت کنی نفر دوم بازی را به جایی می کشونه که فقط یه مربع باقی بمونه دیگه چه نیازی به استقرا داشت؟
واسه سوال یکم بستگی داره راه حلت منطقی باشه یا نه.
سوال ۲ هم بستگی به نظر مصحح داره.
سوال ۵ام نمی دونم.
از قبول شدن نا امید نشو.ببینم تستی تو چیکار کردی؟نمرت چند میشه؟
اینقد اینجا چرت وپرت نگین
آخرش نتایجودادن:
کمیته درمیاد میگه که به ماربطی نداشت مشکل از طراحابود اصلن باشگاه مسول برگزاری بود مقصر باشگاس
بعد باشگه میگه ازمون اموزش پرورش برگزار کرده اشکال از اوناس که یه حوزه خوب ندارن
اخرم اموزش پرورش میگه اصن به من چه!همینس که هس!باشگا مسول المپیاده اونا سوالارو بد درآورده بودن! بهماچه(حق هم دارن اینوبگن)
بعدهم میگن حالا طوری نیس اگه دومی هستین که سال بعدامتحان میدین واگرهم سومی هستین اشکالی نداره سال دیگه با یکی دیگه از امتحانای استاندارد ما آشنا میشین!:D hahahah
این وسط ما له میشیم!
استقرا قوی گفتم برا هر عدد کمتر از n نفر دوم می بره،بعدش ثابت کردم تو حین بازی نفر دوم بازی را به جایی می رسونه که فقط یک مربع باقی بمونه که طبق فرض استقرا نفر دوم می بره!
برا سوال یک هم برهان خلف بزنیم درست هست؟
سوال ۲ هم گفتم برا اینکه یک پشته تو k مرحله مرتب شه باید چه ویژگی داشته باشه ولی تو حساب کردن کلی نتونستم برا همه k بدست بیارم!
سوال ۵ هم گفتم باید n تا بخش k کامل باشه و اینا ولی کامل ننوشتم.
قبول نمی شم!!!!:(:(:(:(:(:(:((:(:(:(
سلام
خیلی ممنون از این که امسال گذاشتید ملت حرفشونو بزنن
نمی دونم چی بگم
آخه واقعا چرا منابع رو الکی اعلام کردین؟!
من چی کارکنم که داداه ساختار خوندم گراف خوندم شمول و عدم شمول و همه ی اینا!!!
آزمون شما چه ربطی به اینا داشت؟!
چرا مرحله اول این همه زیاد قبول کردین
که نتونستین مرحله ۲ رو اجرا کنین؟!
ولی واقعا سوال تکراری عمق فاجعه رو میرسونه!!
چرا؟چرا؟چرا؟
با میلاد موافقم !
قوانین نباید تغییر کند !
سوال ۳را چطور با استقرا رفتی؟
به_____:
۱۵نمره نداشت۱۰نمره داشت.نمی دونم به نظر نمیرسه که نمره بدن.اگه دوست داشته باشی یکی دیگه از جواباتو چک میکنم.
ای خاک عالم تو سرم!!!!!روشم درسته ولی …. گفتم که بزرگترین عددی رو پیدا می کنیم که وقی بر ۱۳۹۲ تقسیم می شن ،خارج قسمت + باقی مانده >99 باشه که بتونیم دسته بندی کنیم!!!!:(
نمره می دن حالا!!!!از ۱۵ ، ۰ می دن نه!!!:(
به —–:
۹۹*۱۴=۱۳۱۶
۱۳۱۶+۲=۱۳۱۸
۱۳۹۲_۱۳۱۸=۷۴
یعنی توفقط۷۴تا دسته ی ۱ تایی می تونی بسازی یعنی ۱۰ تا دسته ی خالی باقی می مونه.
آره ، روشم مثل شاززز ولی اونا اومدن ۹۹ تایی دسته بندی کردن من اومدم ۹۴ تایی!
صورت سوال دقیقا جی خواسته بود؟گفته بود دسته ی دومم خودمون باید بسازیم؟
هیش :
دادا !! ۱ سال وقت داشتن واسه م۲ سوال تکراری داشت و کلی درد دیگه. حالا بیان از ۵۰۰ نفر یه امتحان دیگه بگیرن؟! lol
آقا یعنی چی تاثیر تستی رو کم کنید؟
پس تکلیف ما که شهرستانی هستیم و تقلب نکردیم چی میشه
یه عده که تستیشون رو خراب کردن تقلب رو بهونه خوبی کردن که تاثیر تستی کم شه
اما این درست نیست که مقررات رو یهو تغییر بدین
وقتی میگین ۴۰ درصد ما با توجه به اون عدد برنامه ریزی میکنیم
ای بابا نوشتم ۱۴ تا ۹۴ و یکی ۲تایی و بقیه ۱!
به_____:
خوب ۱۳*۹۴=۱۲۲۲
۱۲۲۲+۲=۱۲۲۴
۱۳۹۲-۱۲۲۴=۱۶۸
باید ۱۶۸ تا دسته ی یکی داشته باشیم.نمیشه که!
نه منظورم اینه که بجای اینکه بیام ۱۳ تا دسته ۹۹ تایی برداریم بیام ۱۴ تا دسته ۹۴ تایی برداریم!حالا بقیش درسته؟
نمیشه زودتر درباره کف یه چیزی بگین؟
خواهش میکنم زود نتایج رو بدین و یه فکریم برا این همه اعتراض بچه ها بکنین…ظرفیت رو بیشتر کنین
آقا یه پیشنهاد توپ:
واسه مرحله ۲ ،۵۰۰ نفرو قبول کنند اولویتم کاریش نداشته باشند، بعد نتایجم زود تر از بقیه ی المپیادا اعلام کنند،بعد بیان یه امتحان تشریحی دیگه بگیرن بعد ۷۰ نفرو انتخاب کنند.
به——–:
۱۳تا دسته ی ۹۹تایی و۱۴ تا دسته ی ۹۴تایی که جمعش از ۱۳۹۲ میزنه بالا!
برای سوال ۴ ب این روش درسته؟=>بجای اینکه ۱۳ دسته ۹۹ تا یی درست کنیم و۱۴ تا دسته ۹۴ تایی با ۱ دسته ۲ تایی و بقیه ۱ عضوی درست کنیم؟
سوال ۱ ب هم بیام برهان خلف بزنیم.
سوال ۳ هم استقرا قوی روی n.
سوال ۲ هم تا یک جاهایی رفتم نمره می دن؟
سوال ۵ الف هم رو گراف و n بخش k کامل رفتم جلو ولی کامل ننوشتم!:|
نمره می دن؟؟!!!!