نظرات شما در مورد ازمون مرحله دوم
لطفا نظرات خودتان را در مورد ازمون مرحله دوم در قسمت دیدگاهها بیان کنید.
کلید ازمون تستی را اینجا و پاسخ سوالات تشریحی را اینجا میتوانید مشاهده کنید. در ضمن سوالات را میتوانید در قسمت بایگانی دانلود کنید.
از نظرات همه شما عزیزان تشکر میکنیم. چند نکته در مورد نظرات شما:
نظراتی که به باشگاه مربوط می شد به ریاست باشگاه منتقل شد.
نظرات عدهای در کامنتها اینگونه القاء میکرد که تقلب گستردهای در حوزه شهید بهشتی انجام شده که اصلا اینگونه نبوده است. به لحاظ اجرایی این حوزه مشکلاتی داشته اما دلیلی بر این نیست که این ازمون در این حوزه مورد تایید کمیته نباشد. نحوه چیدمان دانشاموزان و نظارت این حوزه مانند بقیه حوزهها بوده؛ تنها تفاوت این بوده که در این حوزه فاصله دو نفری که کد متمایز داشتهاند (نه دو نفری که کد یکسان داشتند) کمتر از حد نرمال بوده که به محض رسیدن نماینده باشگاه و کمیته این مشکل نیز برطرف شده است و در روز ازمون تشریحی نیز هیچ مشکلی وجود نداشته است.
بعد از بررسی نمرات تستی اگر لازم باشد تعداد نفراتی که پاسخنامه تشریحی انها تصحیح میشوند افزایش مییابد. جهت اطلاع شما، با توجه به امار سالهای گذشته تعداد کمی در حد ۲ یا ۳ نفر از نفرات نهایی در ازمون تستی جزء ۱۰۰ نفر اول نمیشدند. امسال کمیته با وجود سختی کار، تصمیم گرفته حداقل ۴۰۰ پاسخنامه تشریحی را تصحیح کند.
تصحیح پاسخنامههای تشریحی بدین صورت است که هر سوال توسط دو نفر بطور موازی تصحیح میشود. اگر نمرهای که توسط این دو نفر داده میشود یکسان نباشد این دو نفر با حضور نفر سوم تصمیم درست را اتخاذ خواهند کرد. این دقت بالا به همراه تنوع راهحلها و راهحلهای طولانی شما کار تصحیح تشریحی را طولانی میکند.
یکی از دلایل فرعی که کمیته ظرفیت مرحله اول را افزایش داده و دو برابر ظرفیت نهایی برای مرحله سوم انتخاب میکند این است که عدهای ممکن است در ازمونهای تستی متوسل به راههای غیر اخلاقی شوند. البته دانشاموزان قوی با توجه به رقابتی بودن مسابقه اجازه سوء استفاده را نمیدهند و این اتفاق معمولا بین دانشاموزان ضعیف رخ میدهد و معمولا بیثمر و حتی اثر منفی هم دارد. آن عده کم هم که با راهحل های غیر اخلاقی موفقیت نسبی کسب کنند بعد از تصحیح پاسخنامههای تشریحی خود به خود حذف شده و احتمال انکه بتوانند خود را به ۳۵ نفر نهایی برساننند صفر است.
پاسخنامههای تشریحی حدود ۱۰ تا ۱۵ روز بعد از ازمون به دست کمیته میرسد. این ۱۰ تا ۱۵ روز صرف جمع اوری پاسخنامهها از استانها، اسکن کردن، تصحیح ازمون تستی و وارسی دستی ازمون تستی میشود. امیدوار هستیم در سریعترین زمان ممکن پاسخنامههای تشریحی را تصحیح کنیم. باشگاه در نظر دارد نتایج را بین ۲۰ تا ۲۵ خرداد اعلام کند. ازمون مرحله سوم در پایان خرداد برگزار خواهد شد. اگر تغییر در زمانبندی ایجاد شود حتما از طریق همین سایت و باشگاه اعلام خواهد شد.
و اما در مورد سوالات:
این سوالها توسط تعداد زیادی از دانش پژوهان المپیاد کامپیوتر سالهای گذشته (جه جدید و چه قدیم) طراحی شده است. این عزیران (که در بین آنها دارندگان مدالهای جهانی حضور دارند) با اگاهی کامل از مباحث المپیاد کامپیوتر این مسائل را طراحی کردهاند (برای مشاهده سیلابس المپیاد کامپیوتر میتوانید اینجا را مشاهده کنید). یک دانش پژوه المپیاد کامپیوتر بیش از انکه نیاز دارد یک برنامهنویس قوی باشد باید توانایی زیادی در حل مسائل بخصوص مسائل ترکیبیاتی داشته باشد. به همین خاطر مرحله اول و دوم بیشتر توانایی شما در حل مساله را می سنجد. در دوره تابستان بعد از اموزش مباحث الگوریتمی توانایی شما در این حوزه سنجیده میشود. مباحث الگوریتمی در حال حاضر در همه مدارس کشور تدریس نمی شود، به همین خاطر نمی توان درصد زیادی از ازمون مرحله اول و دوم را به ان اختصاص داد. اما تلاش می کنیم مفاهیم الگوریتمی یا نکاتی که توانایی شما در طراحی الگوریتم را می سنجد بطور غیرمستقیم یا مستقیم در مسائل گنجانده شود. به عنوان مثال مساله ۲۰ ازمون تستی، با استفاده از تکنیک جستجوی دودویی که یک تکنیک رایج در طراحی الگوریتم هست قابل حل است. نمونههایی از این دست در بقیه سوالاتها زیاد است.
و اما در مورد سوالات تشریحی؛ سوال ۱ یک مساله کلاسیک و ساده در علم کامپیوتر است که مبنای طراحی یک الگوریتم تقریبی است که خوب این نشان میدهد دانش ریاضی میتواند در طراحی الگوریتم تاثیر گذار باشد. از انجا که دوست داشتیم اکثر شما عزیزان دست خالی از این ازمون بیرون نروید این مساله با راهنمایی (قسمت الف) داده شد. این مساله به هیچ وجه در این ازمون تعیین کننده نیست و تمام کسانی که شایستگی حضور در نفرات نهایی را دارند به سادگی میتوانند این مساله را حل کنند. در مورد مساله دوم نیز ابهامی وجود ندارد. مفهوم مرتب کردن کاملا مشخص است. فقط از ان جهت که این ترتیب میتوانست صعودی یا نزولی باشد صراحتا گفته شد منظور ما کدام یک ازاین دو مورد است.
با وجود مشکلات جزئی در برخی حوزهها سلامت ازمون و درستی سوالات مورد تایید کمیته میباشد و طبق روال گفته شده افراد انتخاب خواهند شد. کسانی که امید به قبولی دارند سعی کنند در مدت باقی مانده توان برنامهنویسی خود را افزایش دهند. نمونه سوال مرحله سوم در قسمت بایگانی موجود است. حل مسائل مرحله سوم سالهای قبل کمک زیادی بر افزایش تواناییهای شما و اشنا شدن با ازمون مرحله سوم میکند. میزان تاثیر ازمون مرحله دوم و مرحله سوم برای انتخاب نهایی بعدا اعلام خواهد شد. ازمون مرحله اول تاثیری در انتخاب نهایی نخواهد داشت.
اوه اوه اوه
چقدر یه سوال می تونه سخت باشه که استاد میرطاهری با اون چشمه استعدادش نتونسته باشه حل کرده باشه.
واه واه واه
به ش.ن
فکر کنم تو هالو ۱ ساعت قبل ازمون خوندی که همه رو با هال حل کردی
چی؟؟
سوال ۴ الف
mathing???
اصلا چه جوری اونو به گراف مدل کردین؟
یکی میگه لانه کبوتری، یکی میگه قضیه هال!!
چه سوال عجیبی
این سوال رو آقای میر طاهری هم حتی حل نکردن!
به یکی
نه خیر من خانومم
به پریسا
خب حالا اون یکی با هال حله
ینی مردی اگه اوون سوالو با مچینگ حل کرده باشی !!
به ش.ن:
نه!
اون جوابی که دادم مال سوالت بود!
به parisa
خب ممکنه ۱۴ تا هم نشه
یعنی اصلا حالت ۱۴ تا نداشته باشیم
اینو باید اثبات کنی
به پریسا
تو اصلن می دونی قضیه ی هال چیه؟
به ش.ن:
شاید با دعا بشه!:)
اوه دارین سر اون بحث می کنین اون که با قضیه ی hall حل بود
بلی خیلی سوال چلنجی بود.
من که در دریای علم شما قطره ای نیستم چه می تونم در مورد جواب این سوال بگم؟
آره من حلش کردم!اگه باز باگ نخوره!
با برهان خلف و لانه کبوتری.
فرض میکنیم حد اقل یک دسته بندی و جود داشته باشه که حد اکثر ۱۴ کارت همانی بده.حالا بیا ۱۵امین دسته را در نظر بگیر، ۸۵ تا عدد داری که به این دسته نسبت بدی،بنا به فرض این ۸۵ عدد هیچ کدوم کارت همانی نمیسازه پس اعداد کارت های این دسته همشون یکی از شماره های اون ۱۴ دسته است.به طریق مشابه برای دسته ی ۱۶ و ۱۷ و …و۹۹ هم همین طور.پس یعنی اعدادی که در دسته ی ۱۵و۱۶و..و۹۹ هستند،تو دسته بندی اول همه مال ۱۴ تا دسته بودند.تا اینجاشو فهمیدی؟
سوال ۴ الف رو با لانه میشد حل کرد
بالاخره یکی نگفت با کف ۵٫۵ قبول می شیم یا نه
آقا ما کوچیک شما هستیم!
جناب استاد شما سوال ۴ الف رو حل کردی؟
خیلی سوال چلنجی بودش!
به به به
آقای کدفرسز که این جا هستند.
آقا ما خیلی به شما احترام می زاریم ها.
شما خیلی محترم هستید.
جای استاد سید پارسا و استاد پویا خالی…
آقا سوال ۴ الف رو کسی تونست حل کنه؟
واقعا سخت بود…
من نمونه می خونم.
من خودم خیلی خوب ندادم
ولی مثلا برای n = 4, k = 2 جواب شده ۱۸
برای k = 1, n = 4 جواب میشه ۸
چند تا نکته:
واقعا اعضای کمیته این قدر داغون هستن که سوال تکراری دوره رو میدن ؟؟؟؟
سوال یک همون سوال فاصله جایگشت های دوره ۱۷ بود و در این سوال فقط جای عبارت جایگشت رشته به کار برده بود !
مطلبه بعدی سوال شکلات تخت واقعا ۱۵ نمره نیست !
۱۵ نمره یعنی این که یه کم ور بری حله !
وقت رو الکی سر این سوال گرفتین !
سوال پنج هم که قضیه داده بودین !
بد ترین دوره ای بود که تا حالا من دیده بودم !
به پریسا :
شما کدوم مدرسه درس میخونی؟
emtehane hesaban ?!?!?!?! mostamariharo bayad ta emruz midadan! emtehan chiye dg unam 14 ya 15 ordibehesht!!1
به پریسا
من هم با codeforces موافقم .
راهت باگ داره .
باید تو راهت با n , k محاسبه میگردی .
مثلا با k=3 چند تا جایگشت اولیه میشه sort کرد ؟
شما فقط اثبات کردی که میشه هر جایگشت اولیه ای را sort کرد که این کاملا بدیهی بود .
آقا یکی بیاد به من دلداری بده. من فشارم افتاده دارم غش میکنم.
وقتیم یادم به امتحان حسابان یک شنبمونم میوفته دیگه هیچی ذیگه!
به codeforces:
خوب ما چیکار به k=1 داریم؟
اگه اینجوری باشه که تو میگی پس حتما فاتحم خوندس! 🙁
ببینم تو خوب دادی؟
به نظرتون با کف تستی ۵٫۵ میشه قبول شد؟
به پریسا
کف سال پیش ۵۲ از ۱۲۰ بوده و مثل این که امسال سخت تر از سال پیش بوده
به parisa
خب الان با چند تا جایگشت به ازای k= 1 درسته؟
نه!مگه روش موش میخواد؟
فقط گفته بود برای چنتا جایگشت با k مرحله میتونیم مرتبش کنیم.
به siri
پس شما از جانشین های خلف آقای امیر کیوان هستی ؟؟
موفق باشید!
این دبیرستان حلی ۱ چه مستعد پروره!
به tourist
به نظرت کف چنده؟از کف سال های قبل خبر داری؟
خب باگ زدی دیگه!!
یعنی همه ی جایگشت ها رو این روش با ۱ حرکت sort می کنه؟؟؟؟
مثلا :
۱ ۲ ۳ ۴
بعد از یه مرحله میشه:
۴ ۱ ۲ ۳
این مرتب شدست؟
من تستی رو ۱۹ تا درست و ۱ غلط زدم .
تشریحی هم شدم ۸۸ از ۱۰۰ .
من که قبول شدم . ولی شمارو که نمیدونم
سکته کردید ؟؟؟
شوخی کردم بابا.
تستی : ۶٫۲۵ از ۲۰
تشریحی : ۱۵ از ۱۰۰
سال سوم دبیرستان هستم
من تستی رو ۱۹ تا درست و ۱ غلط زدم .
تشریحی هم شدم ۸۸ از ۱۰۰ .
من که قبول شدم . ولی شمارو که نمیدونم
سکته کردید ؟؟؟
شوخی کردم بابا.
تستی : ۶٫۲۵ از ۲۰
تشریحی : ۱۵ از ۱۰۰
سال سوم دبیرستان هستم
به codeforces
علامه حلی ۱ تهران
به codeforces:
چی داری میگی؟!وقتی واسه همه جایگشتاش درست باشه دیگه فرمول نمیخواد.چون گفته بود واسه چنتا از جایگشتاش میشه!
بچه ها انصافا راست بگید مبالغه هم نکنید.به نظرتون کف تستی چنده؟
یعنی چی نکته ی انحرافی؟؟
فرمول رو بگو ببینم!!!
نکنه تو هم باگ زدی
من به رابطه براش درآوردم سر امتحان رابطه داینامیک ولی درست و حسابی اثباتش نکردم
به کیمیا :
من از راهنمایی به بعد اونجا نرفتم ولی والله تا اون موقع که نمازخونه بود !!!!؟؟؟؟
اون نکته انحرافیش بوده.
ببخشید با این همه غلط املایی که داشت.
به parisa
این راه حل سوال ۲ت باگ نداره؟
گفته بود بر حسب n, k این فرمول که نه n داره نه k!
به siri
شما کجا درس میخونی؟
تو حوزه شهید بهشتی حدودا چند نفر بودید؟
من ۲و۳ را حل کردم.
گفتم واسه همه ی جایگشتای اولیه میشه.
با استقرا رفتم.واسه n=1 درسته.فرض کنیم واسه n=pهم درست باشه.
بعد یه لم ثابت کردم که می گفت بعد از یک مرحله بزرگ ترین عدد همواره در A پایین ترین ودر B بالاترین عدد خواهد بود.
واسه n=p+1 بعد از یک مرحله بزرگ ترین عدد هیچ گاه در انتقال سایر اعداد تغییری بع وجود نمیاره در واقع مثل اینه که اون pتا عدد دیگه را مثل n=pجابجا میکنی.خوب طبق فرض حد اکپر در p مرحله h اون pتا عددی که روی بزرگ ترین عددند مرتب میشن یه مرحله هم که اون اول رفتیم پس در کل با p+1 مرحله مرتب میشه.
به codeforces
شما تو چه مدرسه ای درس میخونی ؟
آقای siri شما بودی گفتی ۷۰ درصد تستی زدی ۶۰ تشریحی؟؟
اگه خالی نبسته باشی خیلی مستعدی
ما هم یه مستعد اولی تو مدرسمون داریم که طلای جهانی واسش رزروه
از اکتشافات آقای رضی زاده هستش!!
اره . من تو جنگل شهید بهشتی با تقلب های فراوان بودم .
ولی انصافا اصلا تقلب نکردم .
حالت a+b<n رو نمی گم راهم لو نره!!!!
p:
((=
به siri:
ایول.ببینم نکنه توهم تو حوزه شهید بهشتی بودی؟
سلام پریسا جون .